25 Oct 2011

5 FAKTA UNTUK ANDA PERCAYA ATAU TIDAK





1. Jika anda makan SATAY, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! 
Apa bendanya karsinogen tu? 
(Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.






2. Jangan makan UDANG selepas mengambil PIL VITAMIN C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.




3. Barah akibat penggunaan bahan dalam SHAMPOO. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.






4. Kepada penggemar makanan jenis MEE SEGERA (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doctor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.










5. BAWANG GORENG SEGERA, Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja.


Sebarkanlah maklumat ini kepada orang- orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.



19 komentar

waa,,,baru tau ! info best !

kena buang tabiat mkn maggi yg kerap.

mang aiii... takutnya!!!!

baru taw..
dah la suke makan bawang goreng :(

jap nak g check pantene ada tak sls tu .

hu hu hu...tak tahan bace ttng bawang goreng tu...patut le ranggup semacam je...kan

Ada percanggahan fakta dkt sini tentang fakta no 3..

Saya pengguna syampoo herbal essences, sy dah tgk ingredients dia, bukanlah spt yang dinyatakan SLS itu..tp ALS (ammonium Laureth Sulfate)..

Dan berikut perbezaan antara ALS dan SLS..


Chemistry
Both ALS and SLS contain the negatively charged lauryl sulfate ion, CH3(CH2)10CH2OSO3-. The positively charged ion, however, differs between compounds: ALS contains the ammonium ion NH4+, and SLS contains the sodium ion Na+.

Function
The lauryl sulfate ion makes both compounds surfactants, which is a shortened version of "surface-acting agents." As a group, surfactants reduce the surface tension of water, thereby allowing water to penetrate into fibers--a process called "wetting."

The active components of ALS and SLS are chemically identical and should perform identically.

Solubility
The greatest difference between ALS and SLS lies in their solubilities in water.

At room temperature, SLS will dissolve at rate of 150 grams per 1 liter of water. However, nearly 500 grams of ALS will dissolve in 1 liter of water at the same temperature. In terms of effectiveness in soaps and shampoos, this difference is not meaningful, because soaps and shampoos are typically used in much warmer water, where the solubility of both compounds would be higher. The relatively low solubility of SLS does, however, prevent its use in clear or colorless soaps and shampoos because, at room temperature, these formulations would appear cloudy. Clear shampoos will therefore typically use ALS or another highly soluble surfactant.

Toxicity
Both ALS and SLS exhibit low toxicity by ingestion. If ingested in large doses, both will cause intestinal distress (nausea and diarrhea). The greatest risk is irritation to the nose and eyes. However, at low concentrations (such as those found in most shampoos), this risk is greatly diminished.

Interesting Fact
In 2000, a paper from the Journal of the American College of Toxicology was heavily altered and posted to the Internet. The article was altered to make false claims that SLS caused cancer.

almak,sympo Sunsilk yg aq pki skrg mgndungi SLS laa..kne 2ka srta mrta nie..mnakutkn..neway,thnkx 4 da info..

bawang gorengggg... :(

info yg baik.... terkejut juga dibuatnya..
singgah usha entry n iklan yang ada...
salam perkenalan.
jom singgah n tmbh dana blog.

btl lar ayah slme niy..psl megi n bwg goreng 2..adoi..kne beringat pasni..

my fav megi..:(

alamk..ssah la nk tgalkn maggie ni..hehehe

info psl bawang goreng mybe ada yg konfius skittt..
klu nak tau,sblm bawang tu digoreng, ia d salut dgn tepung gandum + tepung jagung dlu..ada jgk org buat cmpur dgn putih telur sblm digoreng..klu goreng cmtu je (tak cmpur apa),mmg la cpt lembik..
sy tulis mcm ni sbb sy biasa buat bawang goreng ni..info kat atas tu tak semestinya salah, cuma mgkin ada teknik lain dia buat..cuma teknik dia membahayakan kesihatan,teknik sy pla selamat..

tapi yang penting.. bawang goreng dari orang melayu insyallah selamat :)

takot nye tengok sal megy tuh~

mana2 makanan segera mmg tak elok, jgn ckp mee segera tu, even kita msk sndr klu kita tlebih guna myk, ajinomoto, dan ape2 penambah perisa dalam masakan kita, pun boleh undang penyikit, so cmne?

Senang je,kita makan dalam kuantiti sederhana, jgn berlebih2, kesimpulannya semua tepulang pada individu kalau nak hidup sehat :)


EmoticonEmoticon